Není guma jako guma – u pneumatik to platí taky

I když si třeba myslíte, že máte na autě parádní pneumatiky, které jsou v super stavu, můžete se třeba plést. Jak to poznat? Celkem jednoduše. Pokud máte ojeté vzorky, tak chytněte všechny pneumatiky a vyhoďte je. Jestliže máte ještě vzorky v pořádku, zkuste si vzpomenout, kdy jste naposledy pneumatiky kupovali, tedy od kdy vlastně ty stávající máte. Pokud je to déle, než pět let, tak všechny pneumatiky chytněte, a vyhoďte. U zimních pneumatik se ještě teoreticky dají udělat protektory „navařením“ nového vzorku na ten ojetý, ale to je celkem zbytečné, raději si kupte nové.

Pokud budete pořizovat nové letní pneu, tak sledujte hlavně jakou má stabilitu a jízdní vlastnosti na mokré vozovce, která je letním ekvivalentem námrazy. Jak to máte vědět? Přece z testů, jaké dělá například německá společnost ADAC. Zkontrolujte si výsledky a hodnocení letních pneumatik a dejte si záležet na výběru. Kromě jízdních vlastností vás bude zajímat taky hluk, spotřeba a určitě i opotřebení při běžném provozu, abyste nemuseli napřesrok zase kupovat nové.

V těchto výsledcích se obyčejně testují jen některé běžné rozměry, takže pokud tam zrovna nenajdete ten svůj, dívejte se po tom vám nejbližším. Jak bude patrné, takže stejné značky a modely pneumatik ve výsledcích různých rozměrů liší. Mezi přední příčky obvykle ale zamíří pneumatiky Michelin, Continental nebo Barum. Naopak z druhé strany obyčejně končívají málo známé nebo dokonce neznámé značky, často italského původu, takže těm se raději vyhněte. Za kvalitními pneumatikami většinou stojí známí výrobci pneumatik.

Kupovat se pak vyplatí jen nové pneumatiky, abyste nemuseli za rok kupovat zase druhé. Pokud máte tu možnost, kontrolujte si datum výroby pneumatiky. Bývá uvedeno na boční straně, někde vedle modelu a také rozměrů pneumatiky.